Waarom sommige websites beter vindbaar zijn

Gepubliceerd op: 16 september 2020 door Erik den Draak

Google

Vóór 2002 was er nog geen Google, althans niet in het Nederlands. Iets opzoeken op het internet deden we in Ilse. Of we zochten in Yahoo, of Lycos. Maar Google bleek zo handig, dat binnen een paar jaar 95% van alle zoekopdrachten via die zoekmachine ging. Google werd bijna synoniem voor ‘zoeken op het internet’. […] Verder lezen »

Bloggen om klanten te bereiken

Gepubliceerd op: 12 februari 2020 door Erik den Draak

Sinds de opkomst van het internet in het midden van de negentiger jaren is er veel veranderd. Vooral voor kleinere bedrijven -zoals loopbaanadviesbureaus- wordt het steeds lastiger om op te vallen tussen het “geweld” van grote bedrijven en webshops. Betekent dit nu dat kleinere bedrijven het internet beter kunnen verlaten? Ik vergelijk het met de […] Verder lezen »

Zakelijk twitteren voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 17 februari 2019 door Erik den Draak

Twitter is een heel handig medium. In 280 tekens kun je weergeven wat je op dat moment bezighoudt. Ik gebruik Twitter vooral zakelijk. Elke website van Emergion heeft een eigen Twitteraccount waar ik nieuwtjes en tips geef voor de doelgroep van die site. Tevens volg en retweet ik de loopbaanadviseurs die op de site vermeld […] Verder lezen »

Telefoonnummer vermeld? Zorg dat er wordt opgenomen!

Gepubliceerd op: 21 november 2018 door Erik den Draak

In krappe tijden is het belangrijk voor loopbaanadviseurs om elke potentiële cliënt ‘binnen te halen’. Netwerken en reclame zijn manieren om te laten weten dat je bestaat en wat je doet. Mensen horen van je naam of -meer in de lijn van de business van Emergion- vinden je website. En dan gaan ze bellen. Als […] Verder lezen »

Taal is de brug van mensen tot elkaar

Gepubliceerd op: 15 september 2017 door Erik den Draak

goede webtekst

Websites zijn techniek en heel lang hebben bouwers van websites zich daarop gefocust. Ook de algoritmes van zoekmachines waren gericht op technische aspecten van websites en kwantitatieve gegevens. De communicatiezijde van websites is lang onderbelicht geweest. Maar dat is niet langer het geval.  Google beoordeelt websites nog steeds op technische dingetjes, zoals bijvoorbeeld laadtijd en […] Verder lezen »

Hoe maak je handig gebruik van Twitter?

Gepubliceerd op: 30 december 2016 door Erik den Draak

Twitter

Twitter is een prachtig middel om reclame te maken voor je bedrijf. Je plaatst regelmatig een bericht dat mensen kunnen lezen en zet er een link bij. Op die manier trek je belangstellenden naar je website en maken zij kennis met je dienstverlening. Er is wel één probleem: je moet eerst volgers vinden voor je […] Verder lezen »

Maak van je passieve website een actieve website

Gepubliceerd op: 9 maart 2016 door Erik den Draak

Om aan de buitenwereld te laten weten wie je bent en wat je doet, is een website onmisbaar. Met een verhaal over je dienstverlening en je contactgegevens is je website de moderne versie van de bedrijfsfolder. Maar net zo min als er vroeger mensen naar je bedrijf kwamen om een folder op te halen, zullen […] Verder lezen »

“Zelfsturing in het coachingsproces geeft jou zicht op nieuwe targets”

Gepubliceerd op: 24 november 2015 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs zijn apetrots op hun website. Dat is begrijpelijk, de investering die daarin zit in tijd en geld is vaak niet misselijk. Meestal is het resultaat daar ook naar. Bovendien is voor veel loopbaanadviseurs hun bureau een stukje van henzelf. De presentatie van dat bureau op het wereldwijde web is soms dan ook een […] Verder lezen »

Wat is de waarde van een link?

Gepubliceerd op: 23 maart 2015 door Erik den Draak

Iedereen is het er over eens: om je eigen website zo hoog mogelijk te krijgen in zoekmachines, zijn waardevolle links van andere websites naar jouw website belangrijk. Maar waarom eigenlijk? En hoe kom je aan waardevolle links? Kwantiteit en kwaliteit Om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan bij bepaalde zoekresultaten kijken Google en […] Verder lezen »

Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten

Gepubliceerd op: 19 januari 2015 door Erik den Draak

Website Emergion.nl

Het lijkt een beetje een dooddoener: Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten. De dienstverlening van Emergion richt zich op het bij elkaar brengen van zoekers en aanbieders van loopbaanadvies en outplacement. Dat doen we door uw dienstverlening beter zichtbaar en sneller vindbaar te maken. Iedere dag bezoeken vele honderden mensen die met hun loopbaan bezig […] Verder lezen »

Een huis in de woestijn

Gepubliceerd op: 13 oktober 2014 door Erik den Draak

Het is een vergelijking die ik vaker gebruik: een website die niet bezocht wordt, is als een huis in de woestijn. Het huis kan nog zo mooi zijn, je kunt er zeker van zijn dat er niemand langs komt. En net als met een huis is de functie van de website van je bedrijf dat […] Verder lezen »

De onvoorspelbaarheid van Google

Gepubliceerd op: 10 juni 2014 door Erik den Draak

Panda 4.0

Het zal de meeste loopbaanadviseurs niet zijn opgevallen, maar eind mei heeft Google een belangrijke wijziging van zijn zoekalgoritme doorgevoerd: Panda 4.0. Met deze update zet Google zijn strijd tegen ‘keyword stuffing’ en ‘content farming’ voort. De volgorde van websites op resultatenpagina’s (SERPs) bij bepaalde zoekresultaten is door Panda belangrijk veranderd. Met desastreuze gevolgen voor […] Verder lezen »

Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces

Gepubliceerd op: 19 mei 2014 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs willen dat hun website goed gevonden wordt, ze hebben immers niet voor niets veel geld geïnvesteerd in hun plek op het wereldwijde web. En dan heb ik het nog maar niet over de tijd en moeite die er in zit. Als je veel tijd èn geld hebt geïnvesteerd in een website dan wil […] Verder lezen »

Google Analytics is onmisbaar

Gepubliceerd op: 6 maart 2014 door Erik den Draak

Van alle gratis ‘gadgets’ die Google ter beschikking stelt, vind ik Analytics nog wel de meest waardevolle. Google Analytics meet alle bezoeken aan je website en het geeft van al die bezoeken zeer gedetailleerde informatie. En het is -zoals gezegd- nog gratis ook. In de 18 jaar dat ik nu op het internet bezig ben, […] Verder lezen »

Een website laten bouwen? Denk hieraan!

Gepubliceerd op: 4 februari 2014 door Erik den Draak

Iedere zichzelf respecterende ondernemer en dienstverlener wil een digitaal uithangbord: een website van je bureau of bedrijf. In de moderne wereld lijkt het wel alsof je bedrijf niet bestaat zonder website. Zelf bouwen is meestal geen optie, maar het laten bouwen van zo’n site is vaak een hele opgaaf. Ineens bevind je je als loopbaanadviseur […] Verder lezen »

Social-mediagebruik voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 20 januari 2014 door Erik den Draak

Als je wilt, kun je de hele dag met social media bezig zijn. LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Google+, de mogelijkheden zijn legio. Social media zijn niet alleen geschikt om de foto’s van oma aan je vrienden te laten zien, maar kun je ook zakelijk gebruiken. Is dat nodig? Verstandig? En wat als privé en […] Verder lezen »