Neem ook een vermelding op Loopbaanadvies.net
Loopbaanadvies.net is de langst bestaande website op het gebied van loopbaanadvies in Nederland. Slechts enkele websites van eind negentiger jaren bestaan nog steeds; de meeste zijn ergens in de afgelopen decennia in de vergetelheid geraakt. Toch is ouderdom an sich geen verworvenheid. De kwaliteit van de content draagt eraan bij dat Loopbaanadvies.net nog steeds een […] Verder lezen »
Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces
Veel loopbaanadviseurs willen dat hun website goed gevonden wordt, ze hebben immers niet voor niets behoorlijk wat geld geïnvesteerd in hun plek op het wereldwijde web. En dan heb ik het nog maar niet over de tijd en moeite die er inzit. Als je tijd èn geld hebt geïnvesteerd in een website dan wil je […] Verder lezen »
Social-mediagebruik voor loopbaanadviseurs
Als je wilt, kun je de hele dag met social media bezig zijn. LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, de mogelijkheden zijn legio. Social media zijn niet alleen geschikt om je foto’s met oma aan vrienden te laten zien, maar kun je ook zakelijk gebruiken. Is dat nodig? Verstandig? En wat als privé en zakelijk door […] Verder lezen »
Een paar makkelijke tips voor betere vindbaarheid
Als je een website hebt, dan wil je graag dat die hoog scoort in Google. Immers: betere vindbaarheid betekent meer klanten. Bovendien is een ‘ranking’ in de top van de zoekresultaten kosteloos; je hoeft Google niets te betalen voor een opname in de (spontane) zoekresultaten. Google beoordeelt alle websites en bepaalt zelf een volgorde. Hoe […] Verder lezen »
Waarom sommige websites beter vindbaar zijn dan andere
Vóór 2002 was er nog geen Google, althans niet in het Nederlands. Iets opzoeken op het internet deden we in Ilse. Of we zochten in Yahoo, of Lycos. Maar Google bleek zo handig, dat binnen een paar jaar 95% van alle zoekopdrachten via die zoekmachine ging. Google werd bijna synoniem voor ‘zoeken op het internet’. […] Verder lezen »
Bloggen om klanten te bereiken
Sinds de opkomst van het internet in het midden van de negentiger jaren is er veel veranderd. Vooral voor kleinere bedrijven -zoals loopbaanadviesbureaus- wordt het steeds lastiger om op te vallen tussen het “geweld” van grote bedrijven en webshops. Betekent dit nu dat kleinere bedrijven het internet beter kunnen verlaten? Ik vergelijk het met de […] Verder lezen »
Zakelijk twitteren voor loopbaanadviseurs
Twitter is een heel handig medium. In 280 tekens kun je weergeven wat je op dat moment bezighoudt. Ik gebruik Twitter vooral zakelijk. Elke website van Emergion heeft een eigen Twitteraccount waar ik nieuwtjes en tips geef voor de doelgroep van die site. Tevens volg en retweet ik de loopbaanadviseurs die op de site vermeld […] Verder lezen »
Telefoonnummer vermeld? Zorg dat er wordt opgenomen!
In krappe tijden is het belangrijk voor loopbaanadviseurs om elke potentiële cliënt ‘binnen te halen’. Netwerken en reclame zijn manieren om te laten weten dat je bestaat en wat je doet. Mensen horen van je naam of -meer in de lijn van de business van Emergion- vinden je website. En dan gaan ze bellen. Als […] Verder lezen »
Taal is de brug van mensen tot elkaar
Websites zijn techniek en heel lang hebben bouwers van websites zich daarop gefocust. Ook de algoritmes van zoekmachines waren voornamelijk gericht op technische aspecten van websites en kwantitatieve gegevens. De communicatiezijde van websites is lang onderbelicht geweest. Maar dat is niet langer het geval. Google beoordeelt websites nog steeds op technische dingetjes, zoals bijvoorbeeld laadtijd […] Verder lezen »
Hoe maak je handig gebruik van Twitter?
Twitter is een prachtig middel om reclame te maken voor je bedrijf. Je plaatst regelmatig een bericht dat mensen kunnen lezen en zet er een link bij. Op die manier trek je belangstellenden naar je website en maken zij kennis met je dienstverlening. Er is wel één probleem: je moet eerst volgers vinden voor je […] Verder lezen »
Maak van je passieve website een actieve website
Om aan de buitenwereld te laten weten wie je bent en wat je doet, is een website onmisbaar. Met een verhaal over je dienstverlening en je contactgegevens is je website de moderne versie van de bedrijfsfolder. Maar net zo min als er vroeger mensen naar je bedrijf kwamen om een folder op te halen, zullen […] Verder lezen »
“Zelfsturing in het coachingsproces geeft jou zicht op nieuwe targets”
Veel loopbaanadviseurs zijn apetrots op hun website. Dat is begrijpelijk, de investering die daarin zit in tijd en geld is vaak niet misselijk. Meestal is het resultaat daar ook naar. Bovendien is voor veel loopbaanadviseurs hun bureau een stukje van henzelf. De presentatie van dat bureau op het wereldwijde web is soms dan ook een […] Verder lezen »
Wat is de waarde van een link?
Iedereen is het er over eens: om je eigen website zo hoog mogelijk te krijgen in zoekmachines, zijn waardevolle links van andere websites naar jouw website belangrijk. Maar waarom eigenlijk? En hoe kom je aan waardevolle links? Kwantiteit en kwaliteit Om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan bij bepaalde zoekresultaten kijken Google en […] Verder lezen »
Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten
Het lijkt een beetje een dooddoener: Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten. De dienstverlening van Emergion richt zich op het bij elkaar brengen van zoekers en aanbieders van loopbaanadvies en outplacement. Dat doen we door uw dienstverlening beter zichtbaar en sneller vindbaar te maken. Iedere dag bezoeken vele honderden mensen die met hun loopbaan bezig […] Verder lezen »
Een huis in de woestijn
Het is een vergelijking die ik vaker gebruik: een website die niet bezocht wordt, is als een huis in de woestijn. Het huis kan nog zo mooi zijn, je kunt er zeker van zijn dat er niemand langs komt. En net als met een huis is de functie van de website van je bedrijf dat […] Verder lezen »
Een website laten bouwen? Denk hieraan!
Iedere zichzelf respecterende ondernemer en dienstverlener wil een digitaal uithangbord: een website van je bureau of bedrijf. In de moderne wereld lijkt het wel alsof je bedrijf niet bestaat zonder website. Zelf bouwen is meestal geen optie, maar het laten bouwen van zo’n site is vaak een hele opgaaf. Ineens bevind je je als loopbaanadviseur […] Verder lezen »