Taal is de brug van mensen tot elkaar

Gepubliceerd op: 15 september 2017 door Erik den Draak

goede webtekst

Websites zijn techniek en heel lang hebben bouwers van websites zich daarop gefocust. Ook de algoritmes van zoekmachines waren gericht op technische aspecten van websites en kwantitatieve gegevens. De communicatieve zijde van websites is lang onderbelicht geweest. Maar dat is niet langer het geval.  In deze 120 punten waarop Google websites beoordeelt vindt u nog […] Verder lezen »

Hoe maak je handig gebruik van Twitter?

Gepubliceerd op: 30 december 2016 door Erik den Draak

Twitter

Twitter is een prachtig middel om reclame te maken voor je bedrijf. Je plaatst regelmatig een bericht dat mensen kunnen lezen en zet er een link bij. Op die manier trek je belangstellenden naar je website en maken zij kennis met je dienstverlening. Er is wel één probleem: je moet eerst volgers vinden voor je […] Verder lezen »

Een passieve of een actieve website

Gepubliceerd op: 9 maart 2016 door Erik den Draak

Om aan de buitenwereld te laten weten wie je bent en wat je doet, is een website onmisbaar. Met een verhaal over je dienstverlening en je contactgegevens is je website de moderne versie van de bedrijfsfolder. Maar net zo min als er vroeger mensen naar je bedrijf kwamen om een folder op te halen, zullen […] Verder lezen »

“Zelfsturing in het coachingsproces geeft jou zicht op nieuwe targets”

Gepubliceerd op: 24 november 2015 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs zijn apetrots op hun website. Dat is begrijpelijk, er zit een investering in van tijd en geld die vaak niet misselijk is. Bovendien is voor veel loopbaanadviseurs hun bureau een stukje van henzelf. De presentatie van dat bureau op het wereld wijde web is dan ook niet zelden een uiting van enthousiasme, soms […] Verder lezen »

Gericht nieuwsbrieven versturen

Gepubliceerd op: 23 juni 2015 door Erik den Draak

Wie zich aanmeldt bij een webwinkel krijgt -vaak ongevraagd- daarna regelmatig nieuwsbrieven met nieuwe aanbiedingen. Soms is dat handig, maar soms wekt het alleen maar irritatie. De aankoop was misschien eenmalig en het voortdurend ontvangen van nieuwsbrieven is niet altijd gewenst. Om die reden werkt de nieuwsbrief van Loopbaanadvies.net anders, gerichter. Wie zich aanmeldt voor […] Verder lezen »

De waarde van een link

Gepubliceerd op: 23 maart 2015 door Erik den Draak

Iedereen is het er over eens: om je eigen website zo hoog mogelijk te krijgen in zoekmachines, zijn waardevolle links essentieel. Maar waarom eigenlijk? En hoe kom je aan waardevolle links? Om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan bij bepaalde zoekresultaten kijken Google en andere zoekmachines onder andere naar het aantal inkomende links […] Verder lezen »

Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten

Gepubliceerd op: 19 januari 2015 door Erik den Draak

Het lijkt een beetje een dooddoener: Beter zichtbaar, sneller vindbaar, meer cliënten. De dienstverlening van Emergion richt zich op het bij elkaar brengen van zoekers en aanbieders van loopbaanadvies, outplacement en re-integratie. Dat doen we door u beter zichtbaar en sneller vindbaar te maken. Iedere dag bezoeken vele honderden mensen die met hun loopbaan bezig zijn […] Verder lezen »

Een huis in de woestijn

Gepubliceerd op: 13 oktober 2014 door Erik den Draak

Het is een vergelijking die ik vaker gebruik: een website die niet bezocht wordt is als een huis in de woestijn. Het huis kan nog zo mooi zijn, je kunt er zeker van zijn dat er niemand langs komt. En net als met een huis is de functie van de website van je bedrijf dat […] Verder lezen »

De onvoorspelbaarheid van Google

Gepubliceerd op: 10 juni 2014 door Erik den Draak

Het zal de meeste loopbaanadviseurs niet zijn opgevallen, maar eind mei heeft Google een belangrijke wijziging van zijn zoekalgoritme doorgevoerd: Panda 4.0. Daarmee is de volgorde van websites op resultatenpagina’s (SERPs) bij bepaalde zoekresultaten belangrijk veranderd. Voor sommige websites met desastreuze gevolgen, terwijl andere een plotselinge opleving van de bezoekersaantallen bemerkten. Het zegt mij vooral iets over de […] Verder lezen »

Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces

Gepubliceerd op: 19 mei 2014 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs willen dat hun eigen website goed gevonden wordt. Dat begrijp ik goed, je hebt immers niet voor niets duizenden euro’s geïnvesteerd in jouw plek op het wereldwijde web. En dan heb ik het nog maar niet over de tijd en moeite die er in zit. Dan wil je ook dat bezoekers je prachtige […] Verder lezen »

Drie nieuwe websites

Gepubliceerd op: 25 april 2014 door Erik den Draak

Het afgelopen jaar zijn de websites Loopbaanadviesbureaus.nl, Outplacementbureaus.nl en Reintegratie-bureaus.nl helemaal vernieuwd. In de oude versies waren het mooie startpagina’s, nu kan een bezoeker veel meer en makkelijker informatie vinden die hem of haar helpt een keuze te maken uit de vermelde bureaus. Deze bureaus staan niet alleen met hun naam, maar ook met logo […] Verder lezen »

Google Analytics is onmisbaar

Gepubliceerd op: 6 maart 2014 door Erik den Draak

Van alle gratis ‘gadgets’ die Google ter beschikking stelt, vind ik Analytics nog wel de meest waardevolle. Google Analytics meet alle bezoeken aan je website en het geeft van al die bezoeken zeer gedetailleerde informatie. En om het nog mooier te maken is het nog gratis ook. In de 18 jaar dat ik nu op […] Verder lezen »

Je website als visitekaartje van je bedrijf

Gepubliceerd op: 4 februari 2014 door Erik den Draak

Iedere zichzelf respecterende ondernemer en dienstverlener wil een digitaal uithangbord: een website van je bureau of bedrijf. Het laten bouwen van zo’n site is vaak een hele opgaaf. Ineens bevind je je als loopbaanadviseur in een vergelijkbare positie als je cliënten: je hebt weinig verstand van wat je gaat kopen en je hebt behoefte aan […] Verder lezen »

Social-mediagebruik voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 20 januari 2014 door Erik den Draak

Als je wilt, kun je de hele dag met social media bezig zijn. LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Google+, de mogelijkheden zijn legio. Social media zijn niet alleen geschikt om de foto’s van oma aan je vrienden te laten zien, maar kun je ook zakelijk gebruiken. Is dat nodig? Verstandig? En wat als privé en […] Verder lezen »

Telefoonnummer vermeld? Zorg dat er wordt opgenomen!

Gepubliceerd op: 11 december 2013 door Erik den Draak

In deze krappe tijden voor loopbaanadviseurs is het belangrijk om elke potentiële cliënt ‘binnen te halen’. Netwerken en reclame maken zijn manieren om te laten weten dat je bestaat en wat je doet. Mensen horen van je naam of – meer in de lijn van de business van Emergion – vinden je website. En dan […] Verder lezen »

Van chique naar cheap

Gepubliceerd op: 8 oktober 2013 door Erik den Draak

Toen ik in de negentiger jaren kennismaakte met outplacement, was het nog een betrekkelijk chique verschijnsel, waar voornamelijk hogere functionarissen gebruik van maakten. Outplacementbureaus waren gevestigd in statige panden aan lange singels of grachten in mooie steden.  In de jaren daarna zijn outplacement en andere vormen van loopbaanadvisering steeds populairder geworden. Een loopbaancoach werd een […] Verder lezen »

Waarom sommige websites beter vindbaar zijn

Gepubliceerd op: 16 september 2013 door Erik den Draak

Vóór 2002 was er nog geen Google, althans niet in het Nederlands. Iets opzoeken op het internet deden we in Ilse, dat overigens nog steeds bestaat (maar nu nauw samenwerkt met Google). Of we zochten in Yahoo, of Lycos. Maar Google bleek zo handig, dat binnen een paar jaar 95% van alle zoekopdrachten via die […] Verder lezen »

Bloggen om klanten te bereiken

Gepubliceerd op: 12 augustus 2013 door Erik den Draak

Sinds de opkomst van het internet in het midden van de negentiger jaren is er veel veranderd. Vooral voor kleinere bedrijven – zoals loopbaanadviesbureaus – wordt het steeds lastiger om op te vallen tussen het “geweld” van professionele uitgevers. Betekent dit nu dat kleinere bedrijven het internet beter kunnen verlaten? Ik vergelijk het met de […] Verder lezen »

Zakelijk twitteren voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 17 juli 2013 door Erik den Draak

Twitter is een heel handig medium. In 140 tekens kun je weergeven wat je op dat moment bezig houdt. Ik gebruik Twitter vooral zakelijk. Elke website heeft een eigen Twitter waar ik nieuwtjes en tips geef voor de doelgroep van die site. Tevens volg ik de loopbaanadviseurs die op de site vermeld staan. Alle loopbaanadviseurs […] Verder lezen »