Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces

Gepubliceerd op: 19 mei 2014 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs willen dat hun eigen website goed gevonden wordt. Dat begrijp ik goed, je hebt immers niet voor niets duizenden euro’s geïnvesteerd in jouw plek op het wereldwijde web. En dan heb ik het nog maar niet over de tijd en moeite die er in zit. Dan wil je ook dat bezoekers je prachtige site vinden en dat gaat helaas niet zo makkelijk. Met moeite klim je naar een plek in de top 100 in Google en slechts enkele malen per dag, soms per week, komt een bezoeker op je site.

Bel je met deze constatering je webbouwer, dan heeft die meestal wel een oplossing: zoekmachineoptimalisatie! Internetdeskundigen spreken ook wel van SEO, search engine optimisation. Zoekmachineoptimalisatie betekent dat je met een aantal technische verbeteringen aan je website probeert de ranking in Google te verbeteren. Bij technische verbeteringen moet je denken aan verbeteringen in de tekst en code van je website, maar ook in een groter aantal verwijzingen naar je site vanaf andere plekken op het internet.

Zoekmachineoptimalisatie is een kostbaar proces. Het is maatwerk, voor elke website moeten weer andere maatregelen genomen worden. En dan is er ook nog het probleem dat het resultaat niet gegarandeerd kan worden. Google is grillig, geeft op elke computer weer een ander resultaat waardoor schijnbaar succes toch zonder resultaat kan blijven en andersom, ineens op onverklaarbare wijze je site veel meer bezoekers krijgt.

Bovendien is zoekmachineoptimalisatie na een tijdje “uitgewerkt”. Het lijkt wel alsof je site vanzelf begint te zakken in de zoekresultaten, terwijl je niks doet. Andere sites waar je eerst boven stond veranderen niet, maar halen je nu om onverklaarbare redenen in. Dat betekent dat je opnieuw de slag moet maken en opnieuw een SEO-specialist naar je site moet laten kijken.

Een mooie website is niet genoeg, om hoog te komen en te blijven zul je je SEO-specialist regelmatig moeten bellen. Voor de eigenaar van een klein bedrijf met een eenvoudige website is het de vraag of dat de moeite loont. Natuurlijk, in dit blog beschrijf ik ook eenvoudige maatregelen waarmee je vindbaarheid verbetert en het is goed om daarvoor open te staan. Het inhuren van dure specialisten is echter een beslissing die afgezet kan worden tegen de diverse vormen van adverteren, waarvan de kosten beter in de hand gehouden kunnen worden en wat doorgaans minder tijd kost.

Dit delen