Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces

Gepubliceerd op: 19 mei 2014 door Erik den Draak

Veel loopbaanadviseurs willen dat hun website goed gevonden wordt, ze hebben immers niet voor niets veel geld geïnvesteerd in hun plek op het wereldwijde web. En dan heb ik het nog maar niet over de tijd en moeite die er in zit. Als je veel tijd èn geld hebt geïnvesteerd in een website dan wil je ook bezoekers, maar dat gaat helaas niet zo makkelijk. Met moeite klim je naar een plek in de top 100 in Google en slechts enkele malen per dag komt er een nieuwe bezoeker op je site.

SEO

Bel je met deze constatering je webbouwer, dan heeft die meestal wel een oplossing: zoekmachineoptimalisatie! Internetdeskundigen spreken ook wel van SEO, search engine optimisation. Zoekmachineoptimalisatie betekent dat je met verbeteringen aan je website probeert je ranking in Google te verbeteren. Denk aan verbeteringen in de tekst en code van je website, maar ook in een groter aantal verwijzingen (links) naar je site vanaf andere plekken op het internet.

Kostbaar

Zoekmachineoptimalisatie is een kostbaar proces. Het is maatwerk, voor elke website moeten weer andere maatregelen genomen worden. En dan is er ook nog het probleem dat het resultaat niet gegarandeerd kan worden. Google is grillig, geeft voor elke gebruiker weer een ander resultaat waardoor schijnbaar succes toch zonder resultaat kan blijven en andersom, je site ineens op onverklaarbare wijze veel meer bezoekers krijgt.

Resultaat

Bovendien is zoekmachineoptimalisatie na een tijdje “uitgewerkt”. Het lijkt wel alsof je site vanzelf begint te zakken in de zoekresultaten, terwijl je niks doet. Andere sites waar je eerst boven stond veranderen niet, maar halen je nu om onverklaarbare redenen in. Dat betekent dat je opnieuw de slag moet maken en opnieuw een SEO-specialist naar je site moet laten kijken.

Een mooie website is niet genoeg, om hoog te komen en te blijven zul je je SEO-specialist regelmatig moeten bellen. Voor de eigenaar van een klein bedrijf met een eenvoudige website is het de vraag of dat de moeite loont. Natuurlijk, in dit blog beschrijf ik ook over eenvoudige dingen die je zelf kunt doen en waarmee je vindbaarheid verbetert. Maar voor echt indrukwekkend resultaat zul je een beroep moeten doen op dure specialisten. Het inhuren daarvan is een beslissing die  moet passen bij je bedrijfsvoering. Haal je het eruit, dan loont het vanzelfsprekend de kosten en de moeite. Maar het resultaat is lastig meetbaar en voor veel loopbaanadviseurs volstaan eenvoudiger middelen.