De waarde van een link

Gepubliceerd op: 23 maart 2015 door Erik den Draak

Iedereen is het er over eens: om je eigen website zo hoog mogelijk te krijgen in zoekmachines, zijn waardevolle links essentieel. Maar waarom eigenlijk? En hoe kom je aan waardevolle links?

Om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan bij bepaalde zoekresultaten kijken Google en andere zoekmachines onder andere naar het aantal inkomende links van een website. Dat wil zeggen: het aantal andere websites dat een link heeft opgenomen naar jouw website. Google redeneert dat als er veel andere websites naar jouw site verwijzen, je waarschijnlijk wel een interessante site zult hebben, dus dat je een plaats hoog in de zoekresultaten verdient. Het aantal inkomende links bepaalt zo mede de linkwaarde van je website. Hoe hoger de linkwaarde, hoe hoger je in Google zult staan (andere factoren buiten beschouwing gelaten).

Behalve inkomende links draagt ook de leeftijd van je website bij aan de linkwaarde. Een site als Loopbaanadvies.net staat al sinds 1998 online en verzamelt sinds die tijd al inkomende links. Zo zijn er verschillende factoren die bijdragen aan je positie in zoekmachines.

Als je nu zelf met je website hoog wilt komen, is het belangrijk dat je links verzamelt vanaf websites met een hoge linkwaarde. Daarbij gaat het dus om sites die zelf goed vindbaar zijn. Zoek op de woorden waarop jij zelf goed gevonden wilt worden om uit te vinden welke websites waardevol zijn om bij te dragen aan de linkwaarde van je eigen website.

Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op het zoekwoord ‘loopbaanadvies’, zoek dan zelf op dat woord in Google en kijk welke sites naar boven komen. De sites die je daar in de top 10 ziet, geven jouw site veel linkwaarde als je daarvandaan gelinkt wordt. Uitgaven van Emergion die vaak hoog komen als je zoekt op ‘loopbaanadvies’ zijn o.a. Loopbaanadvies.net, Loopbaanadvies.nl en Loopbaanadviesbureaus.nl. Als je die websites zou opzoeken in www.archive.org, waar je de geschiedenis van een website kunt nazoeken, dan zul je zien dat het in alle drie de gevallen gaat om websites met een flinke historie en een aardig aantal inkomende links.

De moraal van dit verhaal? Een vermelding op de websites van Emergion is niet alleen maar goed omdat dat dagelijks tientallen tot meer dan 1000 mensen langskomen die met hun website bezig zijn, maar ook een steun in de rug voor de vindbaarheid van je eigen website!

 

Dit delen