Social-mediagebruik voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 28 juni 2022 door Erik den Draak

Als je wilt, kun je de hele dag met social media bezig zijn. LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, de mogelijkheden zijn legio. Social media zijn niet alleen geschikt om je foto’s met oma aan vrienden te laten zien, maar kun je ook zakelijk gebruiken. Is dat nodig? Verstandig? En wat als privé en zakelijk door elkaar gaan lopen?

Door het grote aanbod aan social media zul je sowieso moeten kiezen. Al zou je een hele dag per week besteden aan social-mediagebruik, dan nog is het aanbod zo overweldigend, dat je onmogelijk van alle social media gebruik kunt maken.

Een middel om je te helpen kiezen kan zijn om eerst je doelgroep te bepalen. Verschillende leeftijdscategorieën gebruiken verschillende social media. Een oudere doelgroep bijvoorbeeld bereik je met Facebook en Twitter, terwijl jongeren vooral te vinden zijn op TikTok en Insta. Vraag ook eens aan je cliënten welke social media zij gebruiken. Als je veel dezelfde antwoorden krijgt, dan weet je snel waar je zijn moet!

Zichtbaar voor iedereen

Zakelijk gezien kan het heel handig zijn om zo je vindbaarheid te vergroten, maar privacy is voor veel mensen wel een issue. Dat geldt helemaal als je persoonsnaam ook je bedrijfsnaam is. Wat doe je dan met de foto’s van oma? Hoe ga je sowieso om met ‘vrienden’? Laat je persoonlijke vrienden toe op je zakelijke account? En collega’s? Concurrenten? Cliënten?

Het belang van deze vragen verschilt van medium tot medium. LinkedIn bijvoorbeeld is bedoeld voor zakelijk gebruik. Wil je jezelf als professional profileren, maak dan een account aan op LinkedIn. Standaard staat dit “open”, wat betekent dat je direct goed vindbaar bent (op je naam) in zoekmachines. In LinkedIn kun je trouwens desgewenst een aparte bedrijfspagina aanmaken, maar dat hoeft niet.

Bij Twitter en Facebook is de scheiding tussen privé en zakelijk wat minder helder; die zul je zelf moeten maken. Naast een persoonlijk account kun je dan een apart account aanmaken voor je bedrijf. Het is verstandig die keuze te maken vóórdat je vrienden gaat verzamelen en berichten gaat plaatsen, want het is een hoop werk om een zakelijk profiel privé te maken of andersom.

Ook de accounts in facebook en Twitter staan standaard “open”. Je bent dus vrijwel direct online (beter) vindbaar en als je dat niet wilt, zul je dat bij de instellingen moeten aangeven.

Niet door elkaar

De meeste professionals zullen kiezen voor twee accounts: zakelijk en privé. Je privéaccount zou je kunnen afschermen en je zakelijke account laat je juist open staan om je online vindbaarheid te verbeteren.

Het slechtste wat je kunt doen is géén keuze maken en zakelijk en privé door elkaar gebruiken. Dat kan knullig overkomen bij je klanten en verwarrend bij je vrienden. Om die reden hanteren veel beroepsgroepen ook richtlijnen voor het gebruik van social media. Die richtlijnen gelden vanzelfsprekend niet voor je eigen bedrijf, maar het kan heel verstandig zijn om je erdoor te laten inspireren.