Social-mediagebruik voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 20 januari 2014 door Erik den Draak

Als je wilt, kun je de hele dag met social media bezig zijn. LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Google+, de mogelijkheden zijn legio. Social media zijn niet alleen geschikt om de foto’s van oma aan je vrienden te laten zien, maar kun je ook zakelijk gebruiken. Is dat nodig? Verstandig? En wat als privé en zakelijk door elkaar gaan lopen?

Door het grote aanbod aan social media zul je sowieso moeten kiezen. Al zou je een hele dag per week besteden aan social-mediagebruik, dan nog is het aanbod zo overweldigend, dat je onmogelijk van alle social media gebruik kunt maken. LinkedIn, Facebook en Twitter zijn de meestgebruikte social media. Google+ is wat lastiger om te leren kennen en staat vaak ter discussie vanwege privacy-issues. Maar Facebook is op dat gebied ook niet bepaald heilig. En daarmee is een eerste belangrijk punt direct aan de orde: zodra je een account opent op een social-mediawebsite ben je online vindbaar op je naam.

Zakelijk gezien kan het heel handig zijn om zo je vindbaarheid te vergroten, vooral als je persoonsnaam ook je bedrijfsnaam is. Maar wat doe je dan met de foto’s van oma? Hoe ga je sowieso om met ‘vrienden’? Laat je persoonlijke vrienden toe op je zakelijke account? En collega’s? Concurrenten? Cliënten?

Het belang van deze vragen verschilt van medium tot medium. LinkedIn bijvoorbeeld is bedoeld voor zakelijk gebruik. Wil je jezelf als professional profileren, maak dan een account aan op LinkedIn. Standaard staat deze “open” en verbeter je dus direct je vindbaarheid. Je kunt eventueel een aparte bedrijfspagina aanmaken, maar dat hoeft niet.

Bij Twitter en Facebook is de scheiding tussen privé en zakelijk wat minder helder; die zul je zelf moeten aanleggen. Het is verstandig die keuze te maken vóórdat je vrienden gaat verzamelen en berichten gaat plaatsen want het is een hoop werk om een zakelijk profiel privé te maken of andersom. Ook deze accounts staan standaard “open”, zijn dus vindbaar in zoekmachines en als je dat niet wilt zul je dat bij de instellingen moeten aangeven.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om op Facebook, Twitter en eventueel andere social media twee accounts aan te maken: eentje privé en eentje zakelijk. Je privéaccount zou je kunnen afschermen en je zakelijke account laat je juist open staan om je online vindbaarheid te verbeteren.

Het slechtste wat je kunt doen is géén keuze maken en zakelijk en privé door elkaar gebruiken. Dat kan knullig overkomen bij je klanten en verwarrend bij je vrienden. De beroepsvereniging van artsen KNMG heeft dat al snel doorgehad en een handleiding geschreven over de omgang door artsen met social media (hopelijk kunnen de artsen beter wonden verzorgen dan spellen want abusievelijk wordt gesproken van “handreiking”). Deze handleiding is ook heel bruikbaar voor andere groepen, zoals bijvoorbeeld loopbaanadviseurs.

 

Dit delen