Bloggen om klanten te bereiken

Sinds de opkomst van het internet in het midden van de negentiger jaren is er veel veranderd. Vooral voor kleinere bedrijven -zoals loopbaanadviesbureaus- wordt het steeds lastiger om op te vallen tussen het “geweld” van grote bedrijven en webshops. Betekent dit nu dat kleinere bedrijven het internet beter kunnen verlaten?
Ik vergelijk het met de opkomst van de televisie. Toen deze voor het eerst in de huiskamers verscheen, werd ook gezegd dat bioscopen de deuren nu wel konden sluiten. Maar ze bleven. De kleurentelevisie kwam en ging hele films uitzenden. De videorecorder kwam, de DVD, Blue Ray en tegenwoordig kun je films zelfs in je huiskamer streamen. Maar nog steeds zijn er bioscopen.
De rol en functie van de bioscoop is in de loop der jaren wel veranderd. Niet langer vertelt een spreker van het Polygoon-journaal ons het laatste nieuws. Bioscoopbezoek is vooral een cultureel avondje uit geworden. Een film kijken in een bioscoop is toch een heel andere beleving dan thuis op de bank.
Websites en social media
Grote en kleine bedrijven moeten steeds meer wegen bewandelen om met klanten in contact te komen. Zonder website word je als bedrijf nauwelijks meer serieus genomen. Een website hoort erbij, net als een bedrijfsfolder of een visitekaartje. Maar een website alléén is niet langer voldoende om met klanten in contact te komen. Daarvoor zul je als ondernemer aanwezig moeten zijn op Facebook, Twitter, Linked In en daar regelmatig moeten laten weten dat je er bent.
En bloggen natuurlijk …
En bloggen natuurlijk. Plaats regelmatig een nieuw artikel op je website of op die van iemand anders (met een link naar je eigen website natuurlijk!). Door recente artikelen te plaatsen weten belangstellenden dat je website actueel is. Je kunt er ook een stukje van je vakkennis mee laten zien. Google beloont actuele content met een hogere positie tussen de zoekresultaten. Kortom: bloggen is een essentieel onderdeel van je aanwezigheid op het wereldwijde web.