Zakelijk twitteren voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 17 februari 2019 door Erik den Draak

Twitter is een heel handig medium. In 280 tekens kun je weergeven wat je op dat moment bezighoudt. Ik gebruik Twitter vooral zakelijk. Elke website van Emergion heeft een eigen Twitteraccount waar ik nieuwtjes en tips geef voor de doelgroep van die site. Tevens volg en retweet ik de loopbaanadviseurs die op de site vermeld staan.

Twee soorten twitteraars

Alle loopbaanadviseurs die ik volg gebruiken hun account onder de naam van hun praktijk of onder hun eigen naam, die niet zelden dezelfde is als de naam van hun praktijk. Wat mij opvalt is dat er onder hen twee soorten twitteraars zijn. De eerste groep gebruikt Twitter zakelijk. Er staan berichten over loopbaanadvies of aanverwante zaken, soms aangevuld met een opmerkelijk bericht of retweet van een collega.

De tweede groep lijkt het medium vooral privé te gebruiken. Tweets over een bezoek aan de pannenkoekenboerderij, de hoge benzineprijs en lawaai van de buurman worden zonder remmingen aan het wereldwijde web toevertrouwd.

Stem je tweets af op je doelgroep

“Je kunt nooit ‘geen indruk’ maken”, is een waarheid als een koe, zeker op Twitter. Wanneer je een serieus beroep als loopbaanadviseur uitoefent, is het van belang dat je tweets afgestemd zijn op de interesse van mensen die je mogelijk kunnen volgen. Tweets over de hoeveelheid regen in de afgelopen week horen gewoon niet op een zakelijke account.

Loopbaanadviseurs kunnen op hun zakelijke account het beste alléén twitteren over hun vak en dingen die daarmee te maken hebben. Op die manier verzamel je als loopbaanadviseur volgers en volgers kunnen klanten worden, of klanten aanbrengen. Bedenk dus altijd, bij alles wat je twittert: zou ik loopbaanadvies willen van iemand die dit zegt?