Telefoonnummer vermeld? Zorg dat er wordt opgenomen!

Gepubliceerd op: 11 december 2013 door Erik den Draak

In deze krappe tijden voor loopbaanadviseurs is het belangrijk om elke potentiële cliënt ‘binnen te halen’. Netwerken en reclame maken zijn manieren om te laten weten dat je bestaat en wat je doet. Mensen horen van je naam of – meer in de lijn van de business van Emergion – vinden je website. En dan gaan ze bellen.

Als uitgever van verschillende websites over loopbaanadvies, re-integratie en outplacement bel ik ook regelmatig met loopbaanadviseurs. Het valt me op hoe lang het vaak duurt voordat er opgenomen wordt. En wanneer er opgenomen wordt, laat de begroeting ook vaak te wensen over. Een paar dingen die mij daarbij opvallen:

  • Loopbaanadviseurs maken weinig gebruik van secretaressediensten. Dit zijn speciale diensten waar je je telefoonnummer naar kunt doorschakelen. Zij zorgen voor een professionele begroeting en laten een bericht achter als ze niet kunnen doorschakelen. Bijkomend voordeel is dat het een goede indruk achterlaat wanneer een cliënt – zeker een zakelijke klant – merkt dat de telefoon opgenomen wordt door een secretaresse.

  • Wanneer er opgenomen wordt is vaak niet duidelijk dat het om een bedrijf gaat. Loopbaanadviseurs nemen soms op met alleen hun eigen naam. Dat kan de indruk wekken dat de cliënt stoort in de privétijd van de adviseur. Het verdient aanbeveling voor privé een aparte telefoon met een apart nummer te gebruiken en de zakelijke telefoon altijd op te nemen met de bedrijfsnaam èn de persoonsnaam.

  • Voicemail is geen pre. Cliënten zullen zelden een bericht achterlaten op een voicemail. De secretaresse is veel handiger en beter. Des te verbazingwekkender is het dat sommige voicemails zo onprofessioneel zijn ingesproken. Potentiële cliënten die een onzakelijke voicemail horen, zullen niet nog een keer bellen. 

Het allerergste is nog wel dat ik ook regelmatig meemaak dat ik een loopbaanadviseur bel en dat er helemaal niet wordt opgenomen. De loopbaanadvieszoeker die dat meemaakt, wordt zéker geen cliënt.

Dit delen