Waarom sommige websites beter vindbaar zijn dan andere

Vóór 2002 was er nog geen Google, althans niet in het Nederlands. Iets opzoeken op het internet deden we in Ilse. Of we zochten in Yahoo, of Lycos. Maar Google bleek zo handig, dat binnen een paar jaar 95% van alle zoekopdrachten via die zoekmachine ging.
Google werd bijna synoniem voor ‘zoeken op het internet’. Het werkwoord googlen deed zijn intrede; als je iets op internet gevonden had, dan had je het ‘gegoogled’. En met de groei van het aantal internetgebruikers ging ook het aantal gebruikers van Google door het plafond. Websites probeerden zo hoog mogelijk in Google te komen; dat garandeerde immers grote aantallen bezoekers.
SEO
‘Zoekmachineoptimalisatie’ (SEO) werd een vak, met gespecialiseerde bedrijven. Met een geheim algoritme bepaalde Google de positie van een website in de volgorde van zoekresultaten (ranking). Maar via de achterdeur werd er toch veel bekend over het bereiken van een goede positie in Google.
Dat vond Google niet zo leuk en met een aantal updates maakte het de positie van resultaten niet alleen afhankelijk van de desbetreffende website, maar ook van de gebruiker. Google meet het zoek- en surfgedrag van gebruikers. Zoekresultaten worden gepresenteerd aan de hand van wat Google ‘denkt’ dat een gebruiker interessant vindt. Zo zal een bioloog die veel op bloemetjes en bijtjes zoekt andere resultaten te zien krijgen dan een autoliefhebber, wanner hij ‘jaguar’ intypt. Als een loopbaanadviseur googlet op ‘cv’, krijgt hij andere resultaten dan een loodgieter.
Meer dan 100 factoren
De introductie van gebruikersfactoren heeft zoekmachineoptimalisatie echter niet doen verdwijnen. Een goed resultaat in de top 10 van bepaalde SERP’s (search engine result pages) blijft natuurlijk zeer interessant, ook al zijn resultaten relatief. Nog steeds zijn de ‘oude’ indicatoren belangrijk: leeftijd van een website, regelmatige updates en veel inkomende links. Ook laadsnelheid en vormgeving worden meegewogen, waarbij de vraag hoe je site het op ‘mobiel’ doet steeds belangrijker werd. In totaal worden meer dan 100 factoren meegewogen bij het bepalen van een plek in de resultatenlijst op Google.
Content, content, content …
Het vervangen van technische kenmerken door leesbaarheid, heeft ervoor gezorgd dat inhoud, de tekst van een website, nu de belangrijkste factor voor vindbaarheid is. SEO-specialisten grappen ook wel dat er drie dingen belangrijk zijn aan een website: content, content en content. Daarbij is het wel van belang om te weten dat het niet gaat om zo veel mogelijk bepaalde woorden op je pagina te krijgen, maar om de leesbaarheid van de tekst. Het overmatig gebruik van zoekwoorden heet ‘keyword stuffing’ en wordt door Google juist afgestraft. Maar als bezoekers een tekst waarderen dan ziet Google dat o.a. aan de verblijftijd op een pagina en het aantal mensen dat snel weer wegklikt. Het eerste moet hoog zijn en het tweede juist weer laag, waardoor een goede tekst vanzelf een hogere positie in Google oplevert.
Aandacht besteden aan deze factoren loont dus wel degelijk de moeite voor wie goed vindbaar wil zijn. Net als de vermelding van het juiste telefoonnummer natuurlijk, want wat heb je eraan als je wel goed gevonden wordt maar de bezoeker geen contact opneemt?