Zakelijk twitteren voor loopbaanadviseurs

Gepubliceerd op: 17 juli 2013 door Erik den Draak

Twitter is een heel handig medium. In 140 tekens kun je weergeven wat je op dat moment bezig houdt. Ik gebruik Twitter vooral zakelijk. Elke website heeft een eigen Twitter waar ik nieuwtjes en tips geef voor de doelgroep van die site. Tevens volg ik de loopbaanadviseurs die op de site vermeld staan.

Alle loopbaanadviseurs die ik volg gebruiken hun account zakelijk of althans onder dezelfde naam waaronder ze ook hun praktijk uitoefenen. Wat mij opvalt is dat er onder hen twee soorten twitteraars zijn. De eerste groep gebruikt Twitter als aanvulling op zijn of haar praktijk. Er staan zakelijke berichten, soms aangevuld met een kritische noot of retweet van een opmerkelijk bericht.

De tweede groep lijkt het medium vooral privé te gebruiken. Tweets over een bezoek aan de pannenkoekenboerderij, de hoge benzineprijs en lawaai van de buurman worden zonder remmingen aan het wereldwijde web toevertrouwd.

“Je kunt nooit ‘geen indruk’ maken”, is een waarheid als een koe, zeker op Twitter. Wanneer je een serieus beroep als loopbaanadviseur uitoefent, is het van belang dat je tweets afgestemd zijn op de interesse van mensen die je mogelijk kunnen volgen. Tweets over de hoeveelheid regen in de afgelopen week horen gewoon niet op een zakelijke account.

Loopbaanadviseurs kunnen op hun zakelijke account het beste alléén twitteren over hun vak en dingen die daarmee te maken hebben. Op die manier verzamel je als loopbaanadviseur volgers en volgers kunnen klanten worden, of klanten aanbrengen. Bedenk dus altijd, bij alles wat je twittert: zou ik loopbaanadvies willen van iemand die dit zegt?

Dit delen