Waarom sommige websites beter vindbaar zijn

Gepubliceerd op: 16 september 2013 door Erik den Draak

Vóór 2002 was er nog geen Google, althans niet in het Nederlands. Iets opzoeken op het internet deden we in Ilse, dat overigens nog steeds bestaat (maar nu nauw samenwerkt met Google). Of we zochten in Yahoo, of Lycos. Maar Google bleek zo handig, dat binnen een paar jaar 95% van alle zoekopdrachten via die zoekmachine ging.

Het laat zich raden wat er vervolgens gebeurde: Google werd bijna synoniem voor zoekmachine en websites probeerden zo hoog mogelijk in Google te komen. Dat immers garandeerde grote aantallen bezoekers. ‘Zoekmachineoptimalisatie’ werd een vak, met gespecialiseerde bedrijven. Het ‘algoritme’ van Google, de formule waarmee de positie van een website in de ‘ranking’, de volgorde van resultaten, wordt bepaald, was bijna geen geheim meer.

Dat vond Google niet zo leuk en met een aantal updates werd de positie van resultaten niet alleen afhankelijk gemaakt van de desbetreffende website, maar ook van de gebruiker. Google meet aan de hand van IP-adressen (o.a.) het zoekgedrag van gebruikers. Resultaten worden gepresenteerd aan de hand van wat Google ‘denkt’ dat een gebruiker interessant vindt. Zo zal een bioloog die veel zoekt op bloemetjes en bijtjes een andere lijst te zien krijgen dan een autoliefhebber, als hij zoekt op ‘jaguar’. Als loopbaanadviseur googlet op ‘cv’, krijgt hij een andere resultaten dan een loodgieter.

Toch betekent dat niet dat zoekmachineoptimalisatie nu dood is. Nog steeds scoren sommige websites beter dan andere en het blijft interessant om bij de top tevoorschijn te komen, ook al zijn resultaten relatief. Nog steeds zijn de ‘oude’ indicatoren belangrijk: leeftijd van een website, regelmatige updates en veel inkomende links. Ook laadsnelheid en vormgeving (is een site goed zichtbaar op tablets?) worden meegewogen. Net als de aanwezigheid van een blog of gelinkt Twitter-account. In totaal worden meer dan 200 factoren meegewogen bij het bepalen van een plek in de resultatenlijst op Google. 

Aandacht besteden aan deze factoren loont dus wel degelijk de moeite voor wie goed vindbaar wil zijn. Net als de vermelding van het juiste telefoonnummer natuurlijk, want wat heb je eraan als je wel goed gevonden wordt maar de bezoeker geen contact opneemt?

Dit delen