Een passieve of een actieve website

Gepubliceerd op: 9 maart 2016 door Erik den Draak

Om aan de buitenwereld te laten weten wie je bent en wat je doet, is een website onmisbaar. Met een verhaal over je dienstverlening en je contactgegevens is je website de moderne versie van de bedrijfsfolder. Maar net zo min als er vroeger mensen naar je bedrijf kwamen om een folder op te halen, zullen er nu mensen naar je website op zoek gaan. Om vindbaar te zijn zul je wel wat moeten doen.

Wie ervan afziet om zijn website goed vindbaar te maken, bespaart zichzelf tijd en moeite. De digitale bedrijfsfolder is dan passief. Er komt misschien af en toe iemand langs, maar niemand zal de website vinden op specifieke zoekwoorden. Je website dient dan alleen als informatiebron voor mensen die je al kennen, niet om nieuwe cliënten mee te bereiken.

Als de website van je loopbaanadvies-, outplacement- of re-integratiebureau goed vindbaar is, brengt dat je in contact met nieuwe cliënten. Die zoeken niet op je bedrijfsnaam, maar op woorden als “oplossing voor mijn loopbaanprobleem” of gewoon “loopbaanadvies”. Om op dergelijke woorden vindbaar te zijn moet je investeren in tijd en geld. AdWords kunnen je helpen om boven (of onder) de reguliere zoekresultaten te verschijnen, maar je kunt ook proberen om met zoekmachineoptimalisatie beter vindbaar te zijn tussen die reguliere zoekresultaten. Uiteraard kun je ook ‘meeliften’ met goed vindbare websites zoals de uitgaven van Emergion.

Persoonlijk vind ik het een volstrekt legitieme keuze om een website passief te laten zijn. Tenslotte ging vroeger ook niet iedereen op de hoek van de straat staan om zijn folder uit te delen. Als je op een andere manier aan cliënten kunt komen, bijvoorbeeld via je netwerk of van andere bureaus, dan is dat natuurlijk heel mooi.

Op het internet zijn vaak mensen actief aan het zoeken die zich nog aan het oriënteren zijn. Dat kunnen werknemers zijn maar ook werkgevers. Mensen met een transitiebudget op zak wellicht. Die loop je mis als je website niet vindbaar is. De investeringen in tijd en geld die je doet in een goed vindbare website verdienen zichzelf op termijn terug. Wat voor jouw bureau het beste is, is een ondernemerskeuze die voor elke loopbaanadviseur weer anders is.

Dit delen