Hoe maak je handig gebruik van Twitter?

Gepubliceerd op: 30 december 2016 door Erik den Draak

Twitter

Twitter is een prachtig middel om reclame te maken voor je bedrijf. Je plaatst regelmatig een bericht dat mensen kunnen lezen en zet er een link bij. Op die manier trek je belangstellenden naar je website en maken zij kennis met je dienstverlening. Er is wel één probleem: je moet eerst volgers vinden voor je Twitter-account, die komen niet vanzelf.

“Ik heb 3000 volgers”, hoor je wel zeggen. Daarbij vergeet de populaire twitteraar dan te vertellen wie die volgers zijn. Het is heel gemakkelijk om volger te worden bij iemand die jou dan ook weer volgt. Vooral in de VS zijn er talloze twitteraars die graag willen ruilen. Maar daar heb je natuurlijk niks aan als je je dienstverlening als loopbaanadviseur in Nederland onder de aandacht wilt brengen.

Verzamel “netto-volgers”

De kunst is dat je zo veel mogelijk “netto-volgers” krijgt. Dat wil zeggen dat je interessant genoeg bent voor anderen om te volgen, zonder dat ze daarvoor terug gevolgd willen worden. Met andere woorden: wat je zegt moet interessant genoeg zijn om jouw volger te willen zijn.

Als Nederlandse loopbaanadviseur heb je niks aan buitenlandse volgers. Je tweets moeten interessant zijn voor mensen bij jou in de buurt die bezig zijn met hun loopbaan. Daarvoor moet je de juiste kernwoorden in je tweets gebruiken, herkenbaar aan het hekje (hashtag) dat eraan vooraf gaat. Op welke kernwoorden zullen twitteraars zoeken die bezig zijn met hun loopbaan? Voor de hand liggen woorden als #vacature, #sollicitatie en #loopbaan.

Hashtag #ikwilaandacht!

Gebruik deze woorden, maar wees niet te gretig. Wanneer je er direct een aanbieding achteraan zet, ben je gauw opdringerig. “Bezig met je #loopbaan? Kom bij mij #sollicitatietraining doen!” zal niet snel aanslaan. Denk eerder aan een tweet als: “#Sollicitatietraining helpt om sneller een #baan te vinden!” Daar kun je dan een link achter zetten die naar een pagina over sollicitatietraining op je website gaat. Als mensen daar belangstelling voor hebben, nemen ze vanzelf contact met je op.

Een andere valkuil is dat je persoonlijke tweets gaat plaatsen. Doe dat niet. Plaats ook geen tweets over politiek of religie. Je zakelijke twitteraccount is bedoeld voor (potentiële) cliënten en alles wat hen kan tegenhouden is uit den boze. Professioneel en betrouwbaar overkomen is belangrijk.

Twitters van Emergion

Emergion heeft voor elke website een eigen Twitter-account met elk 1000 tot 3000 netto-volgers. Daarnaast zijn er Twitter-accounts voor het onderwerp “solliciteren” en het boek “Spring eruit met je sollicitatiebrief”. Even bekijken? Hier zijn ze allemaal op een rij:

Meer weten over het aanmaken en onderhouden van een veelbezocht Twitter-account? Lees dan deze 30 tips voor een optimaal Twitter acount. Succes!