Google Analytics is onmisbaar

Gepubliceerd op: 6 maart 2014 door Erik den Draak

Van alle gratis ‘gadgets’ die Google ter beschikking stelt, vind ik Analytics nog wel de meest waardevolle. Google Analytics meet alle bezoeken aan je website en het geeft van al die bezoeken zeer gedetailleerde informatie. En om het nog mooier te maken is het nog gratis ook.

In de 18 jaar dat ik nu op het internet bezig ben heb ik veel verwarring meegemaakt. Menige loopbaanadviseur waarmee ik samenwerkte raakte de weg kwijt in de veelheid van termen rondom het bezoek aan zijn of haar website. Er werd dan ook kwistig gstrooid met termen als ‘hits’ en ‘clicks’ en dergelijke. Vaak liepen de aantallen die daarbij genoemd werden tot ongelofelijke hoogten op. Wat nog maar eens bijdroeg aan de verwarring.

Google maakte daaraan een einde met duidelijke termen als bezoek en unieke bezoeker.  Niks ‘click’ of ‘hit’, een bezoek is gewoon elke keer dat iemand je website heeft bezocht en een unieke bezoeker is elk uniek IP-adres, zeg maar computer (zodat iemand die twee keer je website heeft bezocht nu als één geteld wordt). Daarnaast geeft Analytics informatie over paginaweergaves (het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven), bouncepercentage (het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina gezien te hebben – een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website) en de gemiddelde tijd die de bezoeker op je website doorbrengt.

Maar Google Aanalytics geeft nog heel veel meer informatie, bijvoorbeeld hoe de bezoekers op de website komen. Dat kan belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van je website in de zoekmachine van Google, maar ook hoeveel bezoeken op je site terecht komen via de websites van Emergion!

Natuurlijk heeft dit alles een keerzijde. De sterke integratie van Analytics met Google AdWords nodigt uit om de dure advertenties van Google te kopen. Immers, ook daarvan krijg je zeer gedetailleerde informatie. En Google krijgt (en bewaart) op deze manier zeer gedetailleerde informatie over je website, meer dan je zelf weet! Maar ja, dat laatste hadden ze toch al, dus daar zou ik het niet om laten.

Met een Google-account (die je waarschijnlijk toch al had) is Analytics eenvoudig te activeren en met de meeste content-managementsystemen is het eenvoudig in te bouwen. Je webbouwer zal er in elk geval niet langer dan een half uur over doen om je ook volledig aangesloten te krijgen op Analytics.

Dit delen