Gericht nieuwsbrieven versturen

Gepubliceerd op: 23 juni 2015 door Erik den Draak

Wie zich aanmeldt bij een webwinkel krijgt -vaak ongevraagd- daarna regelmatig nieuwsbrieven met nieuwe aanbiedingen. Soms is dat handig, maar soms wekt het alleen maar irritatie. De aankoop was misschien eenmalig en het voortdurend ontvangen van nieuwsbrieven is niet altijd gewenst. Om die reden werkt de nieuwsbrief van Loopbaanadvies.net anders, gerichter.

Wie zich aanmeldt voor een nieuwsbrief van Loopbaanadvies.net is doelgericht met zijn loopbaan bezig. Loopbaanadvies.net is goed vindbaar op zoekwoorden als “loopbaanadvies” en “sollicitatiebrief”. Langs die weg vinden meer dan 350.000 unieke bezoekers* elk jaar de site met advies over solliciteren, werk en loopbaan. Op de pagina met gratis downloads kunnen voorbeeldbrieven opgehaald worden, maar ook digitale brochures met informatie over solliciteren, loopbaanadvies en outplacement. De bezoeker krijgt de mogelijkheid (niet de verplichting) om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.

Na deze eerste, vrijwillige stap, volgt een e-mail met het verzoek om de inschrijving te bevestigen. Zo worden abonnees wiens e-mailadres bijvoorbeeld door iemand anders is opgegeven eruit gevist. Pas als de inschrijving door middel van een klik op de bijgesloten link is bevestigd, is deze geldig. Dit principe heet ‘dubbele opt-in’.

Abonnees ontvangen iedere maand een nieuwsbrief met wetenswaardigheden, enkele aanbevolen boeken en een vermelding van de ‘loopbaanadviseur van de maand’. Soms ontvangen abonnees nieuwsbrieven over andere uitgaven van Emergion, zoals Loopbaanadviesbureaus.nl, Outplacementbureaus.nl en Reintegratie-bureaus.nl.

Ook derden kunnen gebruik maken van de nieuwsbrief. Emergion biedt de mogelijkheid aan loopbaanadviseurs om hun dienstverlening, of bijvoorbeeld een speciale aanbieding, door middel van de nieuwsbrief te verspreiden onder meer dan 5000** mensen die zich op bovenstaande wijze voor de nieuwsbrief hebben aangemeld.

Na ongeveer twee jaar ontvangen abonnees de vraag of ze nog steeds ingeschreven willen blijven voor de nieuwsbrief. Veel mensen lossen in dat tijdsbestek immers hun loopbaanvraag op, al dan niet met behulp van een loopbaanadviseur. Abonnees krijgen de mogelijkheid zich opnieuw in te schrijven voor de nieuwsbrief. Doen ze dat niet, dan wordt hun inschrijving automatisch beëindigd. Zo wordt voorkomen dat het bestand veroudert.

Het succes van nieuwsbrieven wordt vaak uitgedrukt in het openingspercentage en het klikpercentage. Met een openingspercentage van gemiddeld bijna 40% en een klikpercentage rond de 5%, liggen de cijfers van de nieuwsbrief van Loopbaanadvies.net ruim boven het gemiddelde. Dit is waarschijnlijk te danken aan de zorgvuldigheid waarmee het bestand van abonnees is opgebouwd en wordt beheerd.

Ook een bericht sturen aan meer dan 5000 mensen die met hun loopbaan bezig zijn? Klik hier voor meer informatie.

* In de afgelopen 10 jaar schommelde het jaarlijkse aantal bezoekers tussen de 200.000 en 500.000.

** Het aantal abonnees ligt doorgaans rond de 10.000, maar na een recente introductie van een nieuw mailsysteem is het bestand opgeschoond en ligt het aantal abonnees lager. Op dit moment groeit het aantal abonnees weer snel richting 10.000.

Dit delen