Een huis in de woestijn

Gepubliceerd op: 13 oktober 2014 door Erik den Draak

een huisje in de woestijn

Het is een vergelijking die ik vaker gebruik: een website die niet bezocht wordt, is als een huis in de woestijn. Het huis kan nog zo mooi zijn, je kunt er zeker van zijn dat er niemand langs komt. En net als met een huis is de functie van de website van je bedrijf dat je er bezoekers kunt ontvangen. Als je website niet gevonden wordt en er dus nauwelijks mensen komen om kennis te nemen van je dienstverlening, leidt hij een verweesd bestaan en was de investering nutteloos.

Mooie website

Als loopbaanadviseur weet je welke sectoren op de arbeidsmarkt groeien en welke krimpen. Menige loopbaanadviseur zal in een adviestraject, bij outplacement of re-integratie zijn of haar kandidaat gewezen hebben op de mogelijkheden die er liggen in de automatisering. Met name kleine bedrijven op het gebied van internet zijn de laatste jaren sterk in aantal toegenomen. Het zijn vaak deze bedrijven, niet zelden oud-cliënten, die voor loopbaanadviseurs websites bouwen. Loopbaanadviesbureaus zijn vaak voorzien van mooie websites.

Aan de bouw van een website wordt ook veel geld en aandacht besteed. Bedragen van 5 cijfers voor de komma zijn geen uitzondering (daar heb je een leuke badkamer voor!) Om de paar jaar wordt de website ook nog eens vervangen. Heel leuk allemaal, maar wat is de functie van de site? Is het alleen maar om aan partner, kinderen en een enkele collega te laten zien dat je er bent? Of is het ook de bedoeling dat toekomstige cliënten via je website kennis kunnen maken met je dienstverlening?

Nieuwe cliënten

Natuurlijk willen loopbaanadviseurs dat ook toekomstige cliënten een kijkje komen nemen. Maar die vinden je niet zomaar. Een goed positie in Google is dan belangrijk, maar in het artikel “Zoekmachineoptimalisatie, een terugkerend proces” besprak ik al dat goed scoren in Google geen sinecure is.

Beter is het om te zorgen dat je aanwezig bent op plaatsen waar al veel bezoekers langskomen. Gewoon met een link of vermelding, zoals op de websites van Emergion over loopbaanadvies of outplacement. Per website komen elke maand honderden bezoekers langs die op zoek zijn naar een loopbaanadvies- of outplacementbureau. De best bezochte website, Loopbaanadvies.net, ontvangt zelfs bijna 200.000 unieke bezoekers per jaar. Het is vrijwel zinloos om op eigen kracht te proberen dergelijke bezoekcijfers te evenaren. Maar wat belangrijker is: een vermelding op de sites van Emergion is zéér betaalbaar, terwijl zoekmachineoptimalisatie of search engine advertising (AdWords) juist heel duur is.

Wie niet groot is, moet slim zijn en daarom staan heel veel kleinere en middelgrote loopbaanadviesbureaus vermeld op de sites van Emergion. Jaarlijks weten langs die weg duizenden potentiële cliënten de websites van deze bureaus te vinden. En dat is precies de bedoeling.