De onvoorspelbaarheid van Google

Gepubliceerd op: 10 juni 2014 door Erik den Draak

Panda 4.0

Het zal de meeste loopbaanadviseurs niet zijn opgevallen, maar eind mei heeft Google een belangrijke wijziging van zijn zoekalgoritme doorgevoerd: Panda 4.0. Met deze update zet Google zijn strijd tegen ‘keyword stuffing’ en ‘content farming’ voort. De volgorde van websites op resultatenpagina’s (SERPs) bij bepaalde zoekresultaten is door Panda belangrijk veranderd. Met desastreuze gevolgen voor sommige websites, terwijl andere een plotselinge opleving van de bezoekersaantallen bemerkten.

Onvoorspelbaar

Het zegt mij vooral iets over de onvoorspelbaarheid van Google. Zolang Google de favoriete zoekmachine is van het overgrote deel der mensheid, beheerst hij voor een deel ons leven. En ook de economie. Er zijn gevallen bekend van websites waarvan de bezoekersaantallen zijn gehalveerd. Stel je voor dat een bedrijf als Wehkamp zoiets zou overkomen, dat leidt vrijwel direct tot ontslagen!

Loopbaanadviseurs vragen mij vaak hoe hoog de websites van Emergion staan in Google. Helaas moet ik vaak een ontwijkend antwoord geven in de zin van: “dat is vrij onvoorspelbaar” of “dat verschilt van gebruiker tot gebruiker”. Maar het verschilt ook met de grillen van Google. Van het zoekalgoritme dat Google gebruikt is weinig bekend, behalve dan dat het nogal wisselvallig is.

Goede content is heel belangrijk

Wat we echter wel kunnen zeggen is dat content steeds belangrijker is geworden in Google. Maar dan wel gòede content. Google rekent met Panda 4.0 opnieuw af met websites die geschreven zijn voor zoekmachines in plaats van voor bezoekers, en dat is een goede ontwikkeling.

Panda 4.0 heeft voor de websites van Emergion een neutraal of positief effect gehad. Loopbaanadvies.net, Loopbaanadvies.nl en de andere uitgaven horen bij de ‘winnaars’.  Maar dat kan de volgende keer zomaar weer anders zijn.