De onvoorspelbaarheid van Google

Gepubliceerd op: 10 juni 2014 door Erik den Draak

Het zal de meeste loopbaanadviseurs niet zijn opgevallen, maar eind mei heeft Google een belangrijke wijziging van zijn zoekalgoritme doorgevoerd: Panda 4.0. Daarmee is de volgorde van websites op resultatenpagina’s (SERPs) bij bepaalde zoekresultaten belangrijk veranderd. Voor sommige websites met desastreuze gevolgen, terwijl andere een plotselinge opleving van de bezoekersaantallen bemerkten.

Het zegt mij vooral iets over de onvoorspelbaarheid van Google. Zolang Google de favoriete zoekmachine is van het overgrote deel der mensheid, beheerst hij voor een deel ons leven. En ook de economie. Er zijn gevallen bekend van websites waarvan de bezoekersaantallen zijn gehalveerd. Stel je voor dat een bedrijf als Wehkamp zoiets zou overkomen, dat leidt vrijwel direct tot ontslagen!

Loopbaanadviseurs vragen mij vaak hoe hoog de websites van Emergion staan in Google. Helaas moet ik vaak een ontwijkend antwoord geven in de zin van: “dat is vrij onvoorspelbaar” of “dat verschilt van gebruiker tot gebruiker”. Maar het verschilt ook met de grillen van Google. Van het zoekalgoritme dat Google gebruikt is weinig bekend, behalve dan dat het nogal wisselvallig is.

Panda 4.0 heeft voor de websites van Emergion een neutraal of positief effect gehad. Loopbaanadvies.net, Loopbaanadvies.nl en de andere uitgaven horen bij de ‘winnaars’.  Maar dat kan de volgende keer zomaar weer anders zijn.

Dit delen