Van chique naar cheap

Gepubliceerd op: 8 oktober 2013 door Erik den Draak

Toen ik in de negentiger jaren kennismaakte met outplacement, was het nog een betrekkelijk chique verschijnsel, waar voornamelijk hogere functionarissen gebruik van maakten. Outplacementbureaus waren gevestigd in statige panden aan lange singels of grachten in mooie steden. 

In de jaren daarna zijn outplacement en andere vormen van loopbaanadvisering steeds populairder geworden. Een loopbaancoach werd een hulpmiddel voor succes, maar ook steeds meer mensen voelden zich aangetrokken tot het beroep van coach. Loopbaanadviesbureaus schoten als paddenstoelen uit de grond.

Het aantal bureaus op het gebied van loopbaanadvies bereikte een hoogtepunt toen de overheid besloot dat elke werkzoekende een re-integratiebudget kreeg. Re-integratie werd synoniem met snel geld verdienen en de regering draaide de wijd openstaande geldkraan snel weer dicht. Sommige bureaus verdwenen daardoor even hard als ze opgekomen waren. Re-integratie bestaat nog steeds, maar wordt nu overwegend betaald door werkgevers ten behoeve van langdurig zieke werknemers die weer aan de slag willen.

Ondertussen sloeg de economische crisis toe. Loopbaanadvies was een van de eerste ‘luxeartikelen’ die sneuvelden. Werkgevers stellen in zwakkere tijden minder geld beschikbaar voor loopbaanbegeleiding. Werknemers hechten in tijden van werkloosheid meer aan hun baan. De vraag: “Is dit wel mijn droombaan?” is vervangen door: “Kan ik de hypotheek wel betalen?”. Bij de eerste vraag kan een loopbaanadviseur helpen, bij de tweede niet.

Ondertussen zijn vele honderden loopbaanadviesbureaus en bureautjes op zoek naar klanten. Prijsdruk is één van de gevolgen. Op internet spelen ‘veilingsites’ voor loopbaanadvies daarop in. Dient een cliënt zich aan dan moet de loopbaanadviseur snel reageren om een offerte uit te kunnen brengen. Degene met de laagste prijs zal doorgaans gekozen worden. Op Marktplaats.nl bieden loopbaancoaches zich aan tussen de bijlessen wiskunde en healing-practitioners.

Loopbaanadvies, van chique naar cheap. Niemand wordt daar beter van, de cliënt niet, de adviseur niet en het aanzien van het vak al helemaal niet. Het is te hopen dat deze situatie spoedig stabiliseert.

Dit delen